ROPS Lublin - ?Funkcjonowanie dziecka w warunkach placówki opiekuńczo-wychowawczej?
Miejsce szkolenia: Hotel Dworek Jabłonna, Jabłonna Majątek 44a
Terminy szkolenia:
Gr. I: 13 ? 14.08.2015
Gr. II: 17 ? 18.08.2015
Gr. III: 20 ? 21.08. 2015
Gr. IV: 24 ? 25.08.2015
Gr. V: 27 ? 28.08.2015
Cel szkolenia: Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności pozwalających na wzrost kompetencji w pracy z dzieckiem w warunkach placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Zakres merytoryczny szkolenia:
1. Diagnoza dziecka i jego rodziny pochodzenia w kontekście planowania i organizowania pomocy dziecku.
a) Rola kompleksowej diagnozy
b) Obszary diagnozy dziecka oraz rodziny jego pochodzenia
c) Diagnoza zaburzeń zachowań dziecka, w kontekście jego rodziny i otoczenia społecznego ? planowanie pomocy
2. Praca zespołowa w planowaniu i udzielaniu pomocy dziecku.
a) Zasady współpracy międzyinstytucjonalnej
b) Wielopoziomowe planowanie oddziaływań ? współpraca ze szkołą, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, rodziną, sądem
3. Sytuacja psychologiczna dziecka w placówce opiekuńczo wychowawczej
a) Doświadczenia z rodziny pochodzenia ? portret dziecka krzywdzonego, rodziny z problemem alkoholowym, parentyfikacja, zaburzenia granic
b) Systemowe rozumienie rodziny
c) Emocjonalność z perspektywy rozwoju człowieka ? uwarunkowania sposobu przeżywania i przejawiania emocji, konflikty emocjonalne
d) Metody rozwijania samoświadomości emocjonalnej u podopiecznych, elementy psychoedukacji
4. Wspieranie rozwoju zasobów dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej
a) korekcyjne doświadczenia związane z budowaniem więzi emocjonalnej
b) wzmacnianie poczucia własnej wartości, skuteczności
c) poszukiwanie adekwatnych wzorów do naśladowania
d) nauka komunikowania się i wyrażania własnej tożsamości
5. Sytuacje kryzysowe w życiu wychowanków i pomoc w ich rozwiązaniu
a) zasady wczesnej interwencji
b) zapewnianie wsparcia instrumentalnego i emocjonalnego
6. Warsztat skutecznego wychowawcy ? rozwiązywanie sytuacji trudnych:
a) diagnoza, planowanie i wdrażanie pomocy
b) przykłady dobrych praktyk
c)) dopasowywanie działań do specyficznych trudności podopiecznych :
? żałoba
? zachowania opozycyjno-buntownicze
? labilność związana z okresem adolescencji
? kryzysy tożsamości
? trudności z kontrolą emocji
d) przykłady oddziaływań:
? zajęcia sportowo-rekreacyjne
? psychoedukacja
? zajęcia socjoterapeutyczne
? relaksacja i wizualizacja
? zajęcia socjoterapeutyczne
? relaksacja i wizualizacja
Kto może wziąć udział w szkoleniu?
Szkolenie jest adresowane do pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa lubelskiego.
Co trzeba zrobić, aby wziąć udział w szkoleniu?
Należy wypełnić i dostarczyć formularz zgłoszeniowy (do pobrania poniżej) e-mailem na adres: rekrutacjarops@crps.pl .
Lista osób zakwalifikowanych do udziału w szkoleniu zostanie zamknięta w dniu 5 sierpnia 2015.
- Każdy uczestnik szkolenia otrzyma bezpłatnie pakiet materiałów szkoleniowych, nocleg, pełne wyżywienie w trakcie szkolenia.
Szkolenie na zlecenie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Lublinie realizuje:
Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych, ul. Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa
Osoba odpowiedzialna za rekrutację:
Aneta Bochenek nr 690-906-901
e- mail: rekrutacjarops@crps.pl
Pliki do pobrania